skin-care

 

Investing-in-Skincare2

 

Cosmetic Banner2

 

Banner-LHR-4-1

 

 permanent makeup banner21

 

fat

 

ortodensi 

 

orthodensi

 

skin

leiser

micronidling

microderm

botox

 

 


خواص و ویتامین های سبزیجات

خواص آواکادو

 

تقريبا يک ماده غذايي کامل است  که علاوه بر چربي‌هاي مفيد حاوي تمام ويتامين‌هاي گروه B ، ویتامین A ، ویتامین K و منبع غني آنتي‌اكسيدان‌هايي چون ويتامين E و رنگدانه‌هاي گياهي است ومقداری  ویتامین C دارد.

املاح معدني موجود در اين ميوه نيز شامل  مس ،  پتاسيم ، فسفر ، منیزیم ، کلسیم ،  آهن ، سلنیوم ، منگنز، روی و سدیم است.
پتاسيم موجود در آن براي تنظيم فشار خون بسيار موثر است و دريافت متعادل آن باعث جلوگيري از افزايش فشار خون و سكته مغزي مي‌شود.
آواکادو به حفظ سلامت قلب كمك و از بروز بيماري هاي قلبي جلوگيري مي کند.
از آنجايي كه آواكادو سرشار از اسيد اولئيك است از بروز سرطان سينه و افزايش كلسترول بد خون جلوگيري كرده و به دلیل دارا بودن كاروتنوئيدهاي فراوان خطر سرطان پروستات را به حداقل مي‌رساندو مي‏ تواند به افزايش باروري در مردان کمک کند.
از افزايش راديكال‌هاي آزاد و تنگي عروق خوني جلوگيري كرده و به تقويت سيستم ايمني بدن افراد مسن نیز كمك كند.مقاومت بدن را در برابر عفونتهاي باکتريايي به طرز معجزه آسايي افزايش مي دهد و داروي خوبي براي رفع مشکلات کيسه صفرا مي باشد.
آووکادو منبع ماده معدني مس مي‏باشد که به تشکيل گلبول‏هاي قرمز خون کمک مي‏ کند و به راحتي در بدن هضم و جذب مي‏ شود و براي مادران شيرده  مفيد است.
 
اين ميوه سبب تنظيم کار کبد و عملکرد صحيح ريه‏ ها و روده ‏ها مي شود.
آواکادو به دليل غني بودن از ويتامين E ، براي زيبا سازي پوست مفيد است. همچنين به بهبود سوختگي‏ ها و زخم‏ ها کمک مي ‏کند.
تحقيقات نشان داده است که آووکادو مي‏تواند ترشح هورمون انسولين را مهار کند، بنابراين براي جلوگيري از گرسنگي مفيد است.
اين ميوه سرشار از چربي بوده و به همين دليل سبب افزايش حالت اسيدي ادرار گشته و در نتيجه از تکثير و رشد بعضي ميکروبها و باکتريهاي مضر موجود در ادرار جلوگيري مي کند .
آووکادو چربي و کالري بالايي دارد، لذا افرادي که نمي خواهند وزنشان زياد شود، بايد به ميزان متعادل از آن استفاده کنند.
و افرادي که غلظت خون بالايي دارند نیز مجاز به استفاده از آن نيستند .

 



 


خواص موز


موز حاوی مقادیر زیادی ویتامین B1 ، ویتامینB2 ، ویتامینB3 ، ویتامینB6  ، ویتامینB12  ، ویتامینC   ، ویتامینA  ،  پتاسیم، منیزیم ، فسفر ، کلسیم ، آهن ، فیبر  و پروتئین است.

موز سرشار از آهن بوده و قادر است به خوبی با کم خونی مقابله کند.
خوردن موز به جذب کلسیم در بدن کمک می کند و به همین دلیل سلامت استخوان‌ها را تضمین کرده و از افت کلسیم در آنها جلوگیری می‌کند.
موز به علت پتاسیم بالا و سدیم بسیار پایین  برای افرادی که دارای فشار خون بالا و در معرض سکته قلبی هستند مفید است  زیرا می‌تواند سطح فشار خون را کنترل کند.

موز سرشار از فیبر است و مصرف مرتب آن  به فعال بودن روده‌ها کمک می‌کندو برای رفع  یبوست مناسب است.
از آنجایی که موز حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات بوده و میزان نمک و پروتئین آن پایین می باشد، برای بیماران کلیوی انتخاب مناسبی به شمار می رود.

موز کاملا رسیده با خالهای قهوه ای روی پوست آن 8 برابربیش از موز سبز سیستم ایمنی را در مقابل سرطان بالا میبرد.
موز ترشح هورمون سروتونین را افزایش می‌دهد که باعث کاهش افسردگی و....

 

 

 

 

خواص آویشن

پیتزا بدون پودر آویشن هرگز مزه پیتزا نخواهد داد!

ولی آویشن علاوه بر طعم فوق العاده ای که به پیتزا و لازانیا می دهد خواص فوق العاده ای هم دارد:

آویشن یکی از گران بها ترین گیاهان دارویی روی زمین است، زیرا مواد گوناگون و فوق العاده موثری در آن وجود دارد که بدون اغراق به اندازه مجموعه داروهای یک داروخانه در وجود آدمی تأثیر و در درمان بیماری های مختلف اعجاز می کند.

خاصیتی که در رأس همه خواص آویشن  قرار دارد وجود آنتی بیوتیک های قوی در آن است.

آویشن خاصیت ضد باکتری، ضد قارچی و ضد انگلی دارد و ضد عفونی کننده خیلی قوی است، به همین جهت آن را مثل آنتی بیوتیک ها در بیماری های میکروبی و عفونت های داخلی بدن (به طور جوشانده یا دم کرده) تجویز می کنند و نیز از اسانس آن یک نوع ادکلن، به منظور ضد عفونی کردن و نیز صابون برای تمیز کردن دست در  جراحی درست  شده است.

آویشن برای دردمفاصل ، نقرس و درد سیاتیک موثر است  و برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی‌خوابی مفید بوده و همچنین نشاط ‌آور است. مقوی معده بوده و به علت عطر و طعم مطبوعی که دارد، یک داروی اشتها آور و هاضم غذا است

 مصرف آویشن به صورت جوشانده برای درمان بیماری های ریوی، ، تنگی نفس ، زکام، برونشیت، آسم، گریپ، سیاه سرفه و آنژین  مفید بوده و خلط آور خوبی است

آویشن ترشح آب دهان ترشح عرق و ادراررا زیاد می کند

آویشن گازهای روده ها را جذب کرده و از بین برده و در درمان نفخ معده و روده ها مؤثر است

- خاصیت ضد میکروبی آویشن به جهت وجود ماده تیمول( Thymol)  در آن است ولی با توجه به این كه تیمول خاصیت سمی نیز دارد، در مصرف آویشن زیاده ‌روی نكنید.

برای استفاده از خواص دارویی آویشن :

10 گرم آویشن را در یك لیتر آب ریخته و جوشانده آن را در طول روز میل كنید

 

خواص لوبیا سبز

 

لوبیا سرشار ازویتامین A ، ویتامین های گروه و مواد معدنی مانند آهن ، فسفر ، کلسیم و پتاسیم است و برخلاف لوبیا خشک، حاوی ویتامین   است .

لوبیاسبز ازنظرپروتئین و ویتامین E  نیز غنی‌ تراز لوبیا خشک است  وبه دلیل داشتن ویتامین K  برای ساختن استخوان هایی قوی بسیار مناسب است. لوبیا سبز منبع فوق‌العاده‌ منگنز بوده و برای زنان یائسه بسیار مفید است.

لوبیا سبز حاوی رنگدانه‌ آنتی اکسیدانی به نام فلاوونوئیدها است. ترکیبات فلاوونوئیدی رشد سلول‌های سرطانی سینه و روده‌ها را کاهش می‌دهد.

همچنین به علت داشتن ویتامین B2  در کاهش حملات میگرن بسیار موثر است. لذا به کسانی که از این بیماری رنج می برند توصیه می شود که در برنامه  غذایی خودلوبیا سبز را فراموش نکنند.

لوبیا سبز برای بیماران قلبی  مبتلا به دیابت و بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند، مفید است.

لوبیا سبز با این که از کالری کمی برخوردار است از نظر تغذیه ای بسیار مقوی می‌ باشد. در 100 گرم آن تنها 30 کالری انرژی نهفته است، در حالی که 100 گرم لوبیا قرمز و سفید خشک 340 کالری و لوبیا چشم ‌بلبلی 130 کالری انرژی دارد.

افزایش یک فنجان لوبیا سبز به سالادهای مورد علاقه‌تان باعث می‌شود که میزان پتاسیم دریافتی‌تان به میزان 19 % افزایش پیدا کند. بین آرتروز دست‌ها و زانوها و میزان کم پتاسیم خون ارتباط زیادی وجود دارد.

فیبرهای حلال موجود در لوبیا سبز باعث می‌شود که میزان کلسترول بد خون (LDL) کاهش یابد. فیبرها باعث کاهش التهاب و فشار خون می‌شوند. برای همین قلب را در سلامت نگه می‌دارند. یک فنجان لوبیا سبز 12 % نیاز روزانه‌  به فیبرهای غذایی را تأمین می‌کند.

لوبیا سبز حاوی سیلیسیم است که تراکم استخوان را افزایش داده و استحکام آن را بالا می‌برد

ویتامین C آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که به جذب آهن  کمک می‌کند و در ساخت کلاژن تأثیر می‌گذارد. یک فنجان لوبیا سبز19%از نیاز روزانه‌ به ویتامین C تأمین می کند. زمانی که ویتامین c بدن بالا رود آهن بهتر جذب شده و  خطر کمبود آهن و کم خونی نیزکم می شود.

لوبیا سبز دارای اگزالات است افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و کیسه صفرا، از افراط درخوردن این سبزی خودداری کنند.

اگزالات می تواند با جذب کلسیم  در بدن تداخل نماید. با این حال توانایی مواد غذایی دارای اگزالات برای کاهش جذب کلسیم، بسیار کم است و به طور قطع آن مقدار کلسیمی که از طریق این مواد غذایی به بدن ما می رسد، بسیار بیشتر از تاثیر منفی اگزالات ها بر روی جذب آن می باشد.

 


خواص چغندر

 

چغندر قرمز به علت داشتن میزان بالای ماده ضد سرطانی و کاراتینوئیدز، گیاهی استثنایی  به حساب    می آید. این گیاه سرشار از کربوهیدرات و منبع عالی اسیدفولیک است. رنگ دانه قرمز رنگ آن توسط گلبول های قرمز جذب می شود و توانایی حمل اکسیژن توسط خون را افزایش می دهد. برگ های چغندر غنی از بتاکاروتن، اسید فولیک، کلروفیل، پتاسیم، ویتامینC و آهن است

 مسهل طبیعی است و یبوست و بواسیر را درمان می کند فشار خون را تنظیم می کند.
 مصرف منظم آن مانع بروز واریس می شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.  با بیماری آلزایمر و پوکی استخوان مقابله می کند.
 آنتی اکسیدان موجود در آن، به بدن کمک می کند تا با بیماری های قلبی، برخی سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ مقابله کندمصرف منظم آب چغندر، از یبوست جلوگیری می کند
 مصرف روزانه چغندر خام و پوره شده برای بیماران لوسمی مفید است
  به علت داشتن اسید فولیک مصرف آن به زنان باردار توصیه می شود
 به عملکرد سلول های کبد کمک و از کبد و کیسه صفرا محافظت می کند.
 مخلوطی از آب چغندر و هویج به طور موثری، ناراحتی نقرس، کلیه و کیسه صفرا را برطرف می کند.   تغییر رنگ در ادرار و مدفوع بر اثر مصرف چغندر جای نگرانی ندارد.

 به علت بالا بودن قند آن، بیماران دیابتی از مصرف آن پرهیز کنند.

 

خواص عناب

 

به دليل داشتن لعاب زياد نرم كننده سينه وضد سرفه است و براي آسم و تنگي نفس مفيد  است. ملين بوده و ادرار را زياد مي كند و آرام كننده اعصاب است. خون را تصفیه وسموم را از سیستم بدن دفع و دستگاه هاضمه را تقويت می كند. پوست را روشن میكند ، مانع مشكلات قلبی می شود و احساس آرامش می دهد.خواص آنتی اكسیدان عناب  به جلوگیری از سرطان كمك می كند.   بي خوابي را برطرف مي كند.

عناب خستگي شديد را برطرف، رشد موي سر را زياد  وكم اشتهايي را برطرف مي كند  و براي ورم چشم مفيد است.
هرگاه احساس غم به شما دست داد بهتر است يك فنجان دم كرده عناب جهت آرامش اعصاب ميل كنيد .
 
بهتر است اين ميوه با مواد غذایي محرك مانند عسل ميل شود.

البته قابل ذکر است  که این میوه علاوه بر اینکه خون را تصفیه میکند موجب ازدیاد ویتامین k میشود یعنی خون را سفت می کند و مصرف زیاد آن برای افرادی که دچار غلظت خون هستند توصیه نمیشود.

 

 

 

در این قسمت معروفترین و پر کاربرد ترین انواع چای معرفی می گردد  این چای ها در درمان و تسکین اکثر بیماریها و تسکین اعصاب وتقویت اعضای مختلف  بدن  مفید هستند.

 

 

 

چای سبز

 

چای سبز به  دلیل داشتن ماده ای به نام «پلی فنول»  به افزایش حرارت درونی بدن کمک کرده و  میزان سوخت انرژی موجود در سلول های چربی را افزایش می دهد و تاثیر قابل ملاحظه ای بر روند چاقی افراد دارد .

البته بسیاری از مردم تصور می کنند تنها با نوشیدن چای گیاهی در طول روز می توانند وزن خود را کاهش دهند که سخت در اشتباهند نوشیدن چای سبز در کنار رعایت رژیم غذایی، فعالیت های بدنی و ورزش می تواند روند لاغری را سرعت ببخشد و با بهبود سوخت وساز بدن میزان کاهش وزن را در طول هفته قابل ملاحظه کند واین گونه نیست که ما هر میزان کالری که دوست داریم به بدن برسانیم و توقع داشته باشیم با نوشیدن چند لیوان چای سبز در روز لاغر شویم و کالری بسوزانیم.

البته نوشیدن چای سبزکمک می کند تا از خاصیت آرامش بخش  این گیاه دارویی برای تقویت سیستم عصبی خود استفاده کنید و به این ترتیب مانع بروز اشتهای کاذب ناشی از استرس ها یا تنش های روزمره شوید وبه پیشگیری از پرخوری های عصبی که منجر به اضافه وزن و در نهایت چاقی می شود، کمک می کند.

 

  این تصور که نوشیدن چای سبز در دفعات زیاد می تواند میزان کالری سوزی در بدن را افزایش دهد، ایده اشتباهی است، زیرا با نوشیدن بیش از حد چای سبز در طول روز، بدن علاوه بر آن که با مشکل تحریک پذیری پایانه های عصبی روبه رو می شود، با اختلال دفع آب و الکترولیت های بدن نیز مواجه می شود.
بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن،2 ساعت پس از صرف غذا در وعده های غذایی است یعنی 3 تا 4 لیوان. به این ترتیب علاوه بر آنکه از خواص درمانی چای برای کاهش وزن بهره می برید، خللی در میزان جذب آهن به وجود نمی آورید؛ زیرا چای سبز همانند چای سیاه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا می شود.
 
همانطور که باید در نوشیدن چای معمولی پرهیزهای لازم را رعایت کرد  در نوشیدن چای سبز نیزنباید افراط کرد

 مصرف چای سبز  برای کاهش فشار خون ، کاهش قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و تخفیف علائم و نشانه های بیماری هایی مانند پارکینسون، آلزایمر و بیماری مفصلی استخوانی مانند آرتریت روماتوئید مفید است  وتاثیر بسیار چشم گیری در کاهش بیماری های قلبی عروقی، پیشگیری از بروز سرطان هایی مانند سرطان روده بزرگ و تخفیف علائم و نشانه های افسردگی داشته باشد.چای سبز به کندی روند پیری سلول ها در اندام های مختلف بدن  نیز کمک می کند

 قرص های چای سبز در صورتی که تنها حاوی گیاه چای سبز باشند، دقیقا همان خاصیت چای سبز را دارند و می توانند به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و روند جذب چربی ها را در بدن کاهش دهند. مصرف این قرص ها نیز مانند چای سبز باید بر اساس قاعده باشد، زیرا زیاده روی در مصرف این قرص با وجود آنکه گیاهی و طبیعی است می تواند همان عوارض چای سبز را داشته باشد.

 سوء مصرف این گیاه دارویی ممکن است عوارضی مانند سردرد، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، اسهال و تهوع را به همراه داشته باشد که با اصلاح شیوه مصرف به مرور مرتفع می شود.

 اما از طرفی افزایش فشار خون، تغییرات خلقی و تحریک پذیری، بی قراری و نامنظم شدن ضربان قلب نیز از جمله عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه این گیاه دارویی در طول روز است که باید بلافاصله پس از مشاهده آن برای بررسی و پیشگیری از شدت آن با متخصص یا پزشک مشورت شود.

علاوه بر این، تجویز این گیاه به هر صورتی برای خانم های باردار، مادران شیرده و کودکان و نوجوانان پیش از سن بلوغ توصیه نشده است.


 

خواص  لیمو امانی

ليمو اماني گونه  ديگري از ليمو ترش و درخت آن از خانواده  نارنج است. ليمو اماني تازه، رنگ خردلي داشته و بسيار ترش است؛ به طوري كه تازه ‌اش را نمي ‌توان به تنهايي مصرف كرد. به همين دليل آن را در آفتاب خشك مي‌ كنند تا قابليت مصرف آن افزايش يابد.

شهرت آن به اسم لیمو «امانی» به این دلیل است كه شهر «امان» پایتخت كشور اردن،معروف‌ترین نوع لیمو را دارد. كشورهای اردن، لبنان و فلسطین بین كشورهای مختلف از نظر محصولات مركباتی، بسیار مشهور هستند و  مانند شهرت زیره كرمان . اما در ایران به اشتباه و به عرف این لیمو را «لیموی عمانی» می‌نویسند. لازم به ذكر است كشور «عمان» فاقد هر نوع محصولات مركباتی معروف است.

اين ميوه از نظر كلسيم و پتاسيم غني بوده و دارای کمی ويتامين C است

اضافه کردن لیمو امانی به چای گل گاوزبان  در كاهش فشار و چربي خون موثر است. براي افراد با فشار خون طبيعي نيز مصرف دم‌ كرده  آن با عسل يا نبات مفید است
ليمو اماني  اشتهاآور، ضدعفوني ‌‌كننده، مقوي معده، ضد نفخ،  مسكن سردرد، التيام‌ دهنده  سرفه و سرماخوردگي است.

اين چاشني به دليل مواد آنتي‌ اكسيداني، ضدسرطان شناخته شده و در دفع مواد صفراوي موثر است.

توجه کنید که لیمو امانی در خورش بیشترین مقدار چربی را به خود جذب می‌كند و بهتر است هنگام میل كردن غذا، از خوردن لیموی داخل خورش صرف‌نظر كنید.

 در اثر کمبود ویتامین ها و املاح معدنی درنتیجه  ضعف سیستم ایمنی بدن انواع بیماری ها

 بر انسان غلبه می کنند.

 

 

  گیاه آلوئه ورا

 

 

یا آلوورا در لغت به معنای  ماده تلخ درخشان می باشد که از کلمه عربی آلوئه  گرفته شده و در ایران به نام صبر زرد مشهور است .

آلوورا از خانواده زنبق می باشد این گیاه با ظاهری شبیه کاکتوس ، گیاهی دائمی ، گوشتی وآبدار است که با برگهای پهن تیغ دار حداکثر تا دو متر ارتفاع دارد. ژله شفاف و سفتی در قسمتهای داخلی برگ   است  که تمام خواص   گیاه در آن نهفته است . بین این ژل و پوست بیرونی برگ سلولهای خاصی حاوی مایع زردرنگ تلخ قرار دارد. وقتی که این مایع خشک میشود، سبب تولید شیرة Aloe میشود.

اگر چه آلوورا هزاران سال است که نقش مهمی را در پزشکی سنتی ایفا می کند اما از کشف خواص بی همتای آن توسط طب مدرن امروزی زمان زیادی نمی گذرد .

96 %ساختمان ژل آلوئه ورا از آب تشکیل شده است. ۴ % باقی مانده آن حاوی مواد فراوانی است که شامل بیش از 75 ماده مقوی از لحاظ غذایی ، 200 ترکیب فعال شامل 20 ماده معدنی  ، 18 آمینو اسید و 12 ویتامین می باشد .

بعضی از  ویتامین  های موجود درآلوورا ویتامین  A ,  E ، B1  ،B2  ، B6  ،B12  ،  و

 فولیک اسید و نیاسین (B3)می باشد .

مواد معدنی آن  شامل کلسیم ، سدیم ، آهن  ، پتاسیم ، کروم ، منگنز ، مس و روی و آلوئین است ، که آلوئین ملینی بسیار قوی است.

8 امنیو اسید ضروری وجوددارد که در بدن ما ساخته نمی شود  که در  اجزا این گیاه  کشف شده است .

ترکیباتی که در ژل آلوئه یافت شده اند از پلی ساکاریدها هستند که قادر به کاهش و ترمیم التهاب هستند.این ترکیب همچنین دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضدمیکروب است.

این گیاه حداقل داراى ۳ اسید چرب با خاصیت ضدالتهابى است که براى معده ، روده کوچک و روده بزرگ مفید است.

هیچ چیز این گیاه به تنهایى شگفت انگیز و خارق العاده نیست.بلکه همراهى و یک جا جمع شدن تمام مواد مورد نیاز بدن از گروههاى مختلف غذایى است که آن را منحصر به فرد کرده است.

 آلوورا اگر به طور مستقیم برروی پوست قرار گیرد تاثیر شگرفی در درمان  زخمها ، بریدگیها ، خارش پوستی ، التهابات پوستی ، اگزما وگزیدگی های سمی وسوختگی های ناشی از تشعشعات اشعه X دارد .

 استفاده از این گیاه سبب سرعت در بهبودی زخمها ، جلوگیری از عفونت وهمچنین جلو گیری از به جا ماندن  آثار زخم وگوشتهای اضافی  می گردد .

 عصاره  این گیاه برای حفاظت پوست وموی سر موثر بوده وباعث حالت دادن موودرخشندگی آن می  شود برای این منظور شیرابه آن را به سر مالیده و ماساژدهید و برای شفافیت پوست نیز آن را به دست و صورت بمالید 

بخور این گیاه تسکین دهنده درد سینوزیت می باشد واستنشاق بخار آبی که برگ آلوورا در آن ریخته شده باشد برای شخص مبتلا به آسم مفید است .

موارد منع استفاده از این گیاه اعجاب انگیز را برای بانوان باردار و تداخل دارویی  را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید...

 

 

 

 

خواص زیتون

 

در ساده‌ترین حالت ،  روغن زیتون از له کردن زیتون‌ها به دست می‌آید و پس از مرحله له کردن، مایه خمیری شکلی به دست می‌آید که با تحت فشار قرار دادنش، روغن از آن خارج می‌شود. اگر این روغن اسیدیته پایین و طعم و بوی خوبی داشته باشد، آن را در زمره روغن زیتون «بكر» یا  « فرا بكر» قرار می‌دهند کیفیت روغن زیتون  «فرا بكر» از روغن زیتون «بكر» بالاتر  استروغن زیتون «بكر» روغن به دست آمده از میوه درخت است كه تحت شرایط خاص حرارتی كه منجر به تغییری در ساختار تری‌گلیسیریدهای روغن نشود به دست می‌آید ودر مقایسه با دیگر روغن‌ها  بسادگی قابل هضم و سرشار از ویتامین‌های D ،  E،   می‌باشد.

 

خواص کاکائو تلخ

 

کاکائوی تلخ به دلیل داشتن میزان بیشتری کاکائو نسبت به کاکائوی معمولی، حاوی پلی فنول‌ها

 آنتی اکسیدان بسیار قوی می‌باشد. ترکیبات فلاونوئیدی ترکیبات پلی فنول فعال موجود در کاکائو باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد موجود در جریان خون شده و از بروز سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی - عروقی و تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

 

همچنین فلاونوئیدهای موجود در کاکائوی تلخ باعث افزایش انعطاف پذیری دیواره عروق شده و خطر افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی را می‌کاهد

 

 خوردن یک تکه شکلات تلخ در روز می‌تواند فشار خون را به حالت متعادل در بیاورد.همچنین  باعث بهبود روند خون رسانی بدن به ویژه بهبود خون رسانی به مغز و در نتیجه عملکرد مغز می‌شود به علاوه کافئین موجود در آن برای افزایش تمرکز نیز مفید است.

 

کاکائوی تلخ در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی مانند یک مرهم عمل می‌کند و مصرف آن در کنار دارو می‌تواند در تسریع روند درمان این بیماری موثر باشد.

 

مصرف شکلات تلخ نه تنها احساس گرسنگی را از بین می‌برد، بلکه از پوست در برابر آفتاب سوختگی و تاثیرات پیر کننده نور خورشید محافظت می‌کند. و خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهد.

 

 ماده شیمیایی  پلی فنول درشکلاتجریان خون را در رگ‌های نزدیک به پوست افزایش می‌دهد و در نتیجه از پوست در برابر اشعه مضر ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کند.

 

کسانی  که 2 بار در هفته، شکلات با کیفیت بالا مصرف می‌کنند  احتمال ابتلا به بیماری قلبی در آنها   تا 30 درصد کاهشنشان میدهد .

 

البته باید به خاطر داشت که مصرف بیش از حد شکلات خطر اضافه وزن و پیامدهای ناشی از آن را به دنبال خواهد داشت اما اگر قراراست بین شکلات‌ها بهترین نوع آن‌ها را انتخاب کنید،‌ شکلات تیره، بهترین انتخاب خواهد بود.

 

 

خواص کلم بروکلی  


کلم بروکلی دارای انواع مواد غذایی شامل ویتامین C   ، ویتامین A اغلب به عنوان بتاکاروتن ، اسید فولیک ، کلسیم ، پتاسیم و فیبر است .  کلسیم کاری فراتر از تقویت استخوان ها انجام می دهد و آن کنترل فشار خون است.

 بتاکاروتن و ویتامین C از جمله آنتی اکسیدان های مهمی هستند که در کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند آب مروارید ، بیماری های قلبی و سرطان های متعدد نقش بسزایی راایفا می کنند .

 فیبر موجود در بروکلی نیاز بدن  به هر دو نوع فیبر محلول و غیر محلول را تامین می کند.

 بروکلی در مورد افرادی که به خوردن مواد لبنی چون شیر حساس هستند منبع خوبی برای تامین کلسیم است . بروکلی باداشتن مقدار قابل توجهی ویتامین C   به جذب آهن در بدن کمک شایانی می کند و از سرماخوردگی پیشگیری می کند .

اسید فولیک هم  که یک ماده ضدکم خونی است در بروکلی موجود است .

در هنگام خرید کلم بروکلی باید به ساقه های ایستاده با رنگ سبز دقت و از خرید آن با رنگ زرد خودداری کنید.

بروکلی را می توان 3 روز در یخچال نگهداری و از آن به صورت خام درسالاد هم استفاده کنید .

 



 

خواص گل کلم

عصاره پنج نوع میوه و سبزی شامل گل کلم ،سیب زمینی ، پرتقال ، سیب و تربچه ، حاوی موادی است که تاثیر آنها مشابه داروهای درمان آلزایمر است . بیشترین میزان این ماده در گل کلم یافت می شود.

گل کلم دارای ویتامین B ، ویتامین C ، ویتامین K ، آلیسین ، سلنیوم ، فیبر، پتاسیم  و سرشار از 

فولات اسید فولیک است  آلیسین موجود در گل کلم باعث سلامت قلب و کاهش خطر سکته می شود.

سلنیوم و ویتامین C در این گیاه  تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است . ازآنجا که سرشاراز اسید فولیک

 است ، در رشد و تکثیر سلول موثراست و به خانمهای باردار برای رشد کامل جنین (توضیح در خواص

 انواع ویتامین و املاح معدنی ) توصیه می شود از گل کلم زیاد  استفاده کنند.

فیبر  گل کلم سلامت روده بزرگ را بهبود می‌بخشد .

مواد موجود  درگل کلم  مانع از بروز سرطان سینه و سرطان‌های دیگر مربوط به زنان می‌شودو خاصیت

 سم زدایی دارد.و این گیاه توانایی کبد را در خنثی سازی ماده سمی افزایش می‌دهد.

مصرف یک پیمانه گل کلم پخته شده، نصف ویتامین C مورد نیاز بدن در روز را تأمین می‌کند.

ویتامین K و اسید چرب امگا 3 در آن التهاب را کاهش می‌دهد.

 

 

  خواص بادام زمینی

 

 

منبع خوب انرژی است دارای پروتئین  ، کربوهیدرات ، فیبر ، چربی ، ویتامین E  ، ویتامین B3 ، فولات ، مس،  منیزیم ، فسفر  وپتاسیم است.

بادام زمینی دارای پروتئین با کیفیت عالی می باشد. در بین آجیل ها، بادام زمینی دارای بیشترین مقدار پروتئین می باشد. 100 گرم بادام زمینی حاوی 25 گرم پروتئین می باشد. پس اگر کودک شما فقط بادام زمینی یا کره بادام زمینی می خورد، از کمبود پروتئین در کودک خود  نگران  نباشید.
بیشتر چربی های موجود در بادام زمینی، از نوع غیر اشباع و خوب می باشند.
بادام زمینی، دارای مقدار قابل توجهی ویتامین B3 می باشد،  فرایند پیری را به تعویق می اندازد و همچنین از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.
بادام زمینی دارای آنتی اکسیدان نیز می باشد.سلول را از خرابی و نابودی محافظت می کند، سیستم ایمنی را تقویت می کند و بدون کلسترول 

و بسيار مقو ي است .

 

براي تقويت ريه و طحال مفيد است، درد معده را از بين مي برد ، نرم كننده سينه است ، سرفه خشك را برطرف مي كند ، شير را در مادران شير ده زياد مي كند، ملين است  وبه هضم غذا كمك مي كند .

 

 

خواص نخود و  لوبیا

 

دارای ویتامین های گروه B،  پروتئین ، نشاسته ، کلسیم ، فسفر، آهن ،سدیم ،  پتاسیم و کمی آب و مواد روغنی و املاح كميابي نظير بر ، ليتيوم و مس است.

لوبیا دارای ویتامین های گروه B،  ویتامین C ، پروتئین ، كلسيم ، فسفر،  آهن ، سديم و پتاسیم است.

در ادامه باخواص و مضرات این دو گیاه ارزشمند و همچنین طرز تهیه هوموس آشنا می شوید...

 



  خواص عدس

 

  منبع غني پروتئين ، مواد نشاسته اي و ويتامين هاي گروه B است و دارای  کلسیم ، فسفر، آهن و پتاسيم می باشد .

عدس نیز مانند ديگر گياهان پوست و دانه آن داراي اثرات متضاد يكديگر مي باشد . يعني پوست آن ملين و مغز آن ضد اسهال مي باشد .

عدس  يك غذاي كامل است و انرژي لازم را براي كارهاي بدني براي انسان تامين مي كند .

 زياد كننده ترشحات شير است و مادران شيرده حتما بايد از آن استفاده كنند .

براي تقويت معده و برطرف كردن گاز معده عدس پخته را با سركه ميل كنيد .

 آش عدس با روغن بادام براي دوران نقاهت بهترين غذاست.

  عدس را مي توان بعنوان مسهل هم مصرف كرد چون داراي لعاب زيادي است كه در درمان ناراحتي هاي روده نيز موثر است .

عدس با تمام مزايايي كه دارد نبايد زياد مصرف شود و در خوردن آن اسراف گردد زيرا اولا دير هضم است و توليد نفخ مي كند ثانيا  جريان خون را در رگها آهسته مي كند . البته مي توان براي جلوگيري از اين عوارض عدس را با روغن كنجد و يا روغن بادام و با سركه خورد . ضمنا عدس به علت داشتن ميكروپروتئين براي افرادي كه ناراحتي كليه دارند زيانبخش است .

 

 

گیاه بادام هندی

 

حاوی مس فراوان است این گیاه حاوی میزان بالای چربی های اشباع نشده، مس ، روی، منیزیم، کلسیم، کربوهیدرات و پروتئین و ... است. 

بادام هندی کلسترول ندارد.برای حفظ سلامت لثه و دندان مفید است.حاوی چربی اشباع شده است که برای سلامت قلبی عروقی مفید است.میزان بالای تری گلیسیرید را که با افزایش خطر بیماری قلبی ارتباط دارد، کاهش می دهد.غنی از آنتی اکسیدان است که در از بین بردن رادیکال های آزاد موثر است.منیزیم بادام هندی در ترکیب با کلسیم ماهیچه ها و استخوان های سالم بدن را محافظت می کند.در ایجاد خواب منظم در زنان یائسه موثر است.دارای انرژی و فیبر غذایی بالایی است. در صورت مصرف متعادل برای حفظ وزن مفید است.سرشار از مس است و برای تولید انرژی و انعطاف پذیری بیشتر رگ های خونی، استخوان ها و مفصل ها ضروری است.مصرف این گیاه به بدن کمک می کند تا جذب آهن به شکل بهتری صورت گیرد و باعث رشد استخوان و بافت پیوندی و تولید ملانین (رنگ دانه پوست و مو) می شود. 

از آنجا که در دمای اتاق سریع فاسد می شود، بهتر است آن را در یخچال نگه داری کنید.  پوسته آن سمی التهاب آور دارد و تماس آن با پوست باعث ناراحتی پوستی مانند سوزش و خارش می شود. به همین دلیل بادام هندی بدون پوست و خشک شده به بازار عرضه می شود. بادام هندی خام در اصل برای از بین بردن تمامی رزین های سمی آن بو داده می شود. 

 

 

خواص دارچین

 

 برای تهیه دارچین، پوست این درختچه را جدا و  پودر می كنند و در غذا یا چای از آن استفاده میکنند 

یک قاشق چای خوری دارچین ، حاوی 28  میلی گرم کلسیم ، 1 میلی گرم آهن و بیشتر از 1گرم فیبر و مقدارزیادی ویتامین  C ، ویتامین  K و منگنز است .

 دارچین رمز جوانی است ومصرف روزانه آن انسان را سالم نگه می دارد ، کلیه ها راگرم می کند ، ضعف کمر و پاها و کم خونی را از بین می برد و بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و اثر آرام و شاد کنندگی دارد و از بسیاری از داروهای آرام بخش بهتر است . در حقیقت می توان گفت دارچین ، والیوم گیاهی است . 

اثر مهم دیگر آن پایین آوردن تب می باشد . رگ ها را باز  می کند و باعث بهبود گردش خون می شود. یکی از خواص دارچین این است که باعث افزایش کار آیی هورمون انسولین در بدن می شود و در نتیجه بدن نیازکمتری به این هورمون برای کنترل قند خون پیدا می کند .

 مصرف یک قاشق چای خوری دارچین در  روز تاثیر بسیار مثبتی بر قند خون دارد. دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد و آن تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری هاست و حتی می توان گفت که اثری مشابه پنی سیلین و آنتی بیوتیک دارد.

اگر حس کردید ضعیف شده اید و ممکن است مریض شوید چای دارچین را فراموش نکنید و حتی اگر سرما خورده اید چای دارچین  بهترین گزینه است .

 اثرات مضر مصرف زیاد دارچین عبارت است از :

التهاب یا ورم کردن پوست ، زخم ها و ترک های گوشه دهان و همین طور سوزش معده .

دارچین  از لخته شدن خون جلوگیری می کند  اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکلات خونی و گردش خون می شود ، به خصوص اگر با داروهایی که موجب رقیق شدن خون می شود ( مانند آسپیرین ) مصرف شود مشکلات را دو برابر می کند .

 

 

 

گیاه ذرت یا بلال 

 رنگ زرد مربوط به موادي به نام زئين Zeine و زيازانتين Zeaxanthine مي باشد .

 دانه ذرت خام دارای ویتامین های گروه B ، ویتامین ، پروتئین ، مواد نشاسته ای ، كلسيم  سديم ، پتاسيم ،  فسفر و آهن است .                       

 كاكل ذرت داراي مواد معدني مختلف و املاح كلسيم ، سديم ، پتاسيم ، ، فسفر  گوگرد ، كلر ، سيليسيم  و آهن  می باشد .                                             

كاكل ذرت به علت وجود پتاسیم  ادرار آور است .

 ذرت داراي ارزش غذايي فراواني است . به  علت نداشتن گلوتن (ماده چسب گندم) قابليت تهيه نان را ندارد . بنابراين براي تهيه نان ذرت آن را با ساير غلات مخلوط مي كنند . 

ذرت غذاي خوبي براي پيشگيري ازسرطان است. 

استفاده مداوم از ذرت از كرم خوردگي دندان جلوگيري مي كند .

روغن ذرت كلسترول خون را پائين مي آورد .و براي درمان اگزما و بيماريهاي پوستي مفيد است

 

گیاه سویا

 

میوه شبیه لوبیا است که در هر غلاف آن سه تا پنج دانه وجود دارد رنگ انواع آن متفاوت و به رنگهای زرد، سفید سیاه خاکستری و خالدار دیده می شود.

دانه سیاه سویا بیشتر در طب گیاهی مصرف دارد ولی از دانه زرد آن بیشتر برای روغن گیری استفاده می شود و به علت داشتن پروتئین ومواد مغذی در تغذیه انسان به کار می رود.

سویا از نظر ویتامین های گروه B  بسیار غنی است و دارای مقداری ویتامین  E ، ویتامین K ویتامین  D  ، ویتامین  C وکمی کاروتن می باشد ، همچنین دارای کلروفیل و آنتی بیوتیکی به نام کاناوالین نیز هست که باکتری های مضر روده رااز بین می برد.

با استفاده از فرآورده های سویا در بدن سنگ کیسه صفرا تولید نخواهد شد اگر سنگ کیسه صفرا دارید رژیم خود را به سویا تغییر دهید سویا سنگ راشکسته و خارج می سازد 

سویا مقدار تری گلیسیرید خون را پایین می آوردو برای پیشگیری از سرطان مفید و برای درمان سرطان کولون موثر و از سرطان سینه جلوگیری می کند.

 

 

  گیاه  کتان

 

ازاين گياه استفاده هاي زيادي به عمل مي آيد . از الياف آن براي بافتن پارچه  استفاده مي شود .

از دانه هاي در اثر فشار و بدون حرارت دادن روغني بدست مي آيد كه به روغن كتان (روغن بذرک) نامیده می شود.

 روغن تخم كتان علاوه بر داشتن Omega-3 داراي ويتامين E نيز مي باشد و حتي اگر به مقدار بيش از احتياج ( يك قاشق در روز ) مصرف شود عوارض جانبي نخواهد داشت .

 تخم كتان به علت داشتن موسيلاژ زياد ملین بسيار خوبي است و در رفع يبوست مي توان از آن استفاده كرد  بدين منظور بايد تخم كتان را روي زبان ريخت و با مقداري آب آن را بدون جويدن بلعيد و يا مي توان تخم كتان را در آب خيس كرده و صبح ناشتا خورد . یا آسیاب شده آن را با انواع غذا میل کرد.( یک قاشق)

 دم كرده تخم كتان نيز معجزه گر است . دم كرده آن علاج بيماريهاي مجاري ادرار ، زخم معده و وروم روده ، يبوست ، ورم مثانه ، سنگ كليه ،‌سرفه ، دردهاي پريود و حتي مرض قند مي باشد .

 مي توان تخم كتان را با مقداری آب جوشانيد و سپس جوشانده آنرا در داخل وان حمام ريخت و در آن دراز كشيد . خارش پوست را فورا از بين مي برد .

  خاصيت مهم دیگر روغن كتان اثر ضد تورم آن مي باشد، ميگرن هاي دردناك را شفا داده و عادات ماهانه دردناك را از بين مي برد .

 مطالعات جديد نشان داده است كه روغن تخم كتان حتي مي تواند مصونيت بدن را در مقابل بيماريها بالا ببرد . استفاده از اين روغن از سرطان جلوگيري مي كند .

 روغن تخم كتان به نام Flax Seed Oil ناميده مي شود و مي توان آن را از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها خريداري كرد كه البته در يخچال نگهداري شود و بايد دقت كرد كه تاريخ مصرف آن نگذشته باشد .

 

 

خواص گیاه  شیرین بیان

 

قسمت مورد استفاده  شیرین بیان  ، ساقه های زیرزمینی و ریشه های گیاه است.

 ماده ای که موجب شیرینی شیرین بیان می شود ترکیب موجود در ریشه های گیاه به نام اسید گلیسریزیک است که 50 برابر شکر شیرینی دارد . اسید گلیسریزیک با افزایش سن گیاه افزایش می یابد

 ترکیبات موجود در ریشه شیرین بیان برای مقابله با پوسیدگی دندان مفید است همچنین خاصیت ضد میکروبی دارد بنابراین می توان از شیره این گیاه به عنوان ماده ضد پوسیدگی در محلول های شستشوی دهان و نیز خمیر دندانها استفاده کرد.

پوست ریشه قهوه ای سیر و سیاه است . مغز ریشه زرد رنگ بوده و طعم آن بسته به انواع مختلف تغییر  می کند .نوع اسپانیایی طعم ملایم و یونانی آن طعم تلخ دارد.

در شیرین بیان  ماده اي وجود دارد كه خاصيت دفع اسپاسم عضلات را داراست . براي تقويت عمومي بدن مفيد است ، خوردن آن از پيري جلوگيري مي كند ،براي نرم كردن سينه موثر است

مهمترين خاصيت شیرين بيان درمان زخم معده و سرطان معده است براي اين منظور شربت شيرين بيان را تهيه كرده و هر روز به مقدار يك قاشق غذا خوري قبل از غذا به مريض بدهيد و اگر اين عمل را تا 4 ماه تكرار كنيد شخص معالجه خواهد شد .

 

خرما

 

  دارای 25% ساکاروز ، 50 % گلوکز ، مواد آلبو مینوئیدی ، پکتین و آب می باشد. به علاوه دارای ویتامین های مختلف از  جمله ویتامین E،  ویتامین  C ، ویتامین  B و ویتامین  A  و مقداری املاح معدنی می باشد.

 در 100 گرم خرمای تازه حدون 1/3 میلی گرم آهن وجود دارد که با میزان آهن موجود  در مرغ و ماهی قابل مقایسه است. مصرف خرما یک درمان مناسب برای رفع عارضه خستگی مزمن و کم خونی به شمار می آید.

مصرف خرما در حفظ سلامت دستگاه عصبی ، جل وگیری از شب کوری و تنش های عصبی موثراست

از نظر انواع ویتامین ، مشابه سایر میوه ها است و فرق چندانی ندارد.در واقع مزیت عمده خرما خاصیت انرژی زایی آن می باشد ، یعنی در یک حجم کم ،می توان انرژی زیادی به دست آورد.

 100 گرم خرما ، حاوی 160 کالری انرژی می باشد. درحالی که هیچ کدام از میوه ها دراین حجم این میزان انرژی را تولید نمی کنند

این نکته هم حائز اهمیت است که میوه های شیرین و با کالری بالا مانند خرما ، برای افراد چاق ویا کسانی که بیماری دیابت دارند ، باید با احتیاط مصرف شود.

 

  با فراهم کردن شرایط مناسب رشد مانند حرارت و رطوبت برای دانه‌های خوراکی مانند گندم، جو و ماش و...  که فرآیند جوانه زدن در آنها آغاز می‌شود تغییرات اساسی در ترکیبات این دانه‌ها صورت می گیرد  این تغییرات سبب کاهش ترکیبات پیچیده گیاهی مانند نشاسته و کربوهیدارت‌ها شده و در عوض ترکیبات ساده‌تر قندی، پروتئین و عوامل سبزینه گیاهی که شامل عوامل کمیاب از قبیل سلنیوم وید برای بدن انسان هستند در آنها افزایش می‌یابد.

تجمع ویتامین‌ A ویتامین   ,  E ویتامین .C وویتامین های B ، آنتی اکسیدان‌ها، املاح کمیاب و ترکیبات ضدسرطان و ضدپیری در جوانه‌ها، این ماده غذایی را به منبعی از عناصر ضروری برای بدن تبدیل کرده که به آن نام سرچشمه جوانی نیز داده شده است.

میزان ویتامین B12 موجود در جوانه گندم نسبت به دانه آن چهار برابر است و ویتامین‌های گروه B در جوانه‌های این گیاه به سه تا 12 برابر و ویتامین E به میزان سه برابر افزایش می‌یابد.

میزان افزایش ویتامین‌ A  و ویتامین  C در جوانه سویا باورکردنی نیست، به طوری که میزان ویتامین تا 300 درصد و میزان ویتامینC بین 500 تا 600 درصد افزایش می‌یابد.

 میزان ترکیباتی که سلول‌های بدن ما را از سرطانی شدن حفظ می کند در بعضی از جوانه‌ها 10 تا 100 برابر بیشتر از دانه همان گیاهان است.

جوانه یونجه نیز منبع خوبی از ترکیبات شیمیایی بنام ساپونین است که در بدن ما سبب کم شدن

 کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌شود و در نتیجه از سختی عروق و بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

با استفاده از این جوانه‌ها سیستم ایمنی بدن تقویت شده و ترکیبات محافظت کننده بدن در مقابل بیماری‌های ویروسی افزایش می‌یابند.

 

 

 

  خواص هل

 

عطر خوش و اثر گرمابخش و اشتها آور هل، این دانه را به یكی از بهترین طعم دهنده ها برای انواع نوشیدنی،دسر و شیرینی تبدیل می سازد.

خواص درمانی

جویدن دانه های هل پس از صرف غذا ضمن کمک به هضم و گوارش بهتر غذا ، می تواند بوی نامطبوع دهان ( مثل بوی سیر و پیاز ) را نیز خنثی کند.

 دانه های هل معده ، روده ها و کلیه ها را تقویت می کند نوشیدن دم کرده داغ آن موجب تسکین کولیت ، سوء هاضمه ، باد نفخ ، حالت تهوع و بی حالی شده و مانع ترشح زیاد اسید معده می شود.

 یکی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند  هل ، جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است ، از این رو می توان آن را به محصولات لبنی ودسرها افزود تا اثر شیر را که موجب تشکیل خلط در گلو می شود راخنثی کرده و به هضم آن نیز کمک کند

دانه های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت رادارد و سینوس ها و برونش ها ، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می کند.تب را پایین می آورد و معالج سرماخوردگی است.

هل تقویت کننده قلب و بدن است و برای تسکین درد روماتیسم مفید، ادرار آور و ضد مسمومیت است وزخم های دهان را برطرف می کند .بدین منظور دم کرده هل را در دهان غرغره کنید .

 

  خواص چای ترش یا چای مکه  

نوشیدن این چای ، کاهش دهنده فشار خون ، خنک کننده بدن ، رقیق و تصفیه کننده خون ، کنترل کننده کلسترول خون ، اختلالات کبدی و صفرایی و همچنین آرام بخشی مناسب می باشد و برعکس چای که باعث دفع آهن می شود چای ترش (رز چینی ) خود یکی از منابع غنی آهن به شمار می آید .

طریقه مصرف چای ترش :

افرادی که دارای قند ، چربی و فشار خون بالا هستند ، می توانند یک تا دو نوبت از چای روزانه خود را به چای ترش اختصاص دهند و برای هر بار مصرف ، 5 گرم از گل برگ های چای قرمز را داخل یک فنجان  ریخته و سپس آب جوش بر روی آن بریزند و سرپوشی گذاشته  ، 10 دقیقه بماند تا دم بکشد ، سپس صاف کرده و میل نمایند .

این چای را می توان به صورت سرد و گرم به همراه مقداری قند یا نبات یا حتی بدون آن به عنوان یک نوشیدنی رژیمی مصرف کرد.

 



خواص شلغم

 

شلغم دارای ویتامین A ، ویتامین گروه  B  بخصوص ویتامین B2 ویتامینP ویتامین E  و عناصری

 مانند کلسیم ،فسفر، پتاسیم ، گوگرد ، منیزیم و ید می باشد.

شلغم حاوی نشاسته ، پروتئین ، سلولز و 10 درصد مواد قندی است. این گیاه حاوی مقادیر زیادی آهن و

 مس نیز هست که سبب ازدیاد خون و به ویژه هموگلوبین می شود .

شلغم یکی از پاک کننده ها و سازنده های خون است .

 پتاسیم موجود در شلغم ، چربی را خنثی می کند و آرسنیک آن در تشکیل گویچه های سفید خون دخالت

 مستقیم دارد .

شلغم برای بیماران مبتلا به بیماری قند مفید است و از خام آن می توان به عنوان انسولین گیاهی استفاده کرد.

 شلغم خاصیت میکروب کشی و ضد ویروسی دارد . در پیشگیری و درمان سرما خوردگی بسیار مفید است

 و مقاومت بدن را افزایش می دهد. 

برگ آن نیز دارای ویتامین A ، ویتامین  B ، ویتامین  C  است . باید دانست که لازم است از برگ شلغم

 خواه به صورت پخته یا خام در سوپ ، سالاد و یا غذا استفاده شود. در برگ شلغم مقدار زیادی کلسیم

 وجود دارد . به هراندازه تیره تر باشد ید بیشتری نیز دارد.

عصاره شلغم ، حل و دفع سنگ های کلیه را به علت خاصیت حل کنندگی که بر روی اسید اوریک دارد

 تسهیل می کند.  

  خواص زیره ( سیاه و سبز )

 

زيره داراي تانن ، روغن رزين و روغن ثابت سبز رنگ ، موسیلاژ  ، مواد قندی ، مواد ازته و اسانس است .

خواص داروئي: 

زیره‌ یک‌ داروی‌ سنتی‌ برای‌ رفع‌ سوءهاضمه‌  خصوصاً  نفخ‌ شکم‌ است‌.

زیره در موارد بلع هوا ، نفخ شکم ، بر طرف کردن سوء هاضمه ؛ تسهیل هضم غذا ، دل پیچه کودکان ،  انگل معده و روده ، دفع بادهای کلیه ومثانه ، تنگی نفس ، سکسه نفخی ، استسقا  به کار می رود.

ضد تشنج است و بیماری صرع و ترشحات زنانه را بر طرف می کند .

براي رفع برونشيت از دم كرده زيره استفاده كنيد

 براي تحريك اشتها زيره سبز را با سركه و آب مخلوط كرده و قبل از غذا بخوريد

 براي برطرف كردن قطره قطره ادرار كردن ، زيره را تفت داده و سرخ كنيد سپس با آب بخوريد .

و بالاخره زيره را در غذاهايي كه نفاخ هستند مخصوصا حبوبات استفاده كنيد .

 طرز استفاده:

دم كرده زيره : مقدار پنج گرم زيره را در يك ليتر آب جوش ريخته و به مدت ده  دقيقه دم كنيد .

 گرد زيره را به مقدار يك گرم عسل مخلوط كرده و استفاده كنيد .

  اسانس زيره را از تقطير ميوه له شده تحت اثر بخار آب بدست مي آورند . اين اسانس مايعي است بيرنگ كه در اثر ماندن ابتدا برنگ زرد و سپس قهو ه اي رنگ مي شود .

  اين اسانس را مي توانيد از  داروخانه ها  تهیه كنيد . مقدار مصرف آن دو  قطره در يك ليوان آب نيم گرم مي باشد.

 

 

  خواص زرد چوبه

 زردچوبه

گیاهی است از خانواده زنجبیل  ، قسمت مورد استفاده اين گياه ساقه زيرزميني آن است كه پس از خارج كردن از زمين تميز كرده و ریشه هاي آنرا جدا مي كنند و در آب جوش قرار می دهند و پس از تمیز كردن بمدت چند روز آنرا خشك مي كنند .

براي استفاده درماني مي توان آنرا مانند چائي دم نمود و استفاده كرد البته كپسول آن هم به بازار آمده است 

 خواص درماني:

 گرفتگي و انسداد صدا را باز مي كند و براي تميز كردن كبد بكار مي رود .بادشكن ، تصفيه كننده خون ، تب بر ، محرك و انرژي زا مي باشد . موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند در بیماران دیابتی می شود. براي درمان كمر درد ، پشت درد و سينه درد نيز استفاده مي شود .

مخلوط يك قاشق غذا خوري زردچوبه و يك قاشق انيسون و سركه براي درمان يرقان مفيد است .

 براي رفع دندان درد نکوبیده آن را در دهان بجويد .براي درمان التهاب لثه ، زردچوبه را دم كرده و آنرا قرقره كنيد .

 زردچوبه بهترين داروي ضد تورم است می توان از سه فنجان دم كرده آن در روز و يامقدار دو  كپسول سه بار در روز استفاده كرد.

براي خشك كردن زخم ها و رفع درد آنها مي توان گرد خشك زردچوبه را روي آنها ريخت.

براي درمان اسهال و اسهال خوني حتما از دم كرده زردچوبه استفاده كنيد .

 در قديم براي درمان رماتيسم و سل به كار مي رفته است .

از سرطان جلوگيري مي كند بنابراين حتماسعي كنيد كه در غذاها از زردچوبه استفاده كنيد.

با تمام مزاياي گفته شده بايد اشاره كرد كه زياده روی در زردچوبه براي قلب مضر است ولي البته اگر آنرا با ليمو ترش استفاده كنيد اثرات مضرآنرا خنثي مي سازد .

مقدار مصرف عادی زردچوبه که هر روز می‌توان بدون عارضه جانبی از آن استفاده کرد ۱.۵ تا  ۳ گرم در روز است.

 

 

خواص کنجد

 

ميوه اين گياه بصورت كپسول و محتوي دانه هاي كوچك و مسطح و بيضوي است كه دانه كنجد ناميده    مي شود و قسمت مورد استفاده اين گياه است . در سه رنگ سفید ، قهوه ای و سیاه است که نوع سفید آن از نظر کیفیت و ارزش غذایی مرغوبتر است .

به علت داشتن فسفر و مس  فراوان برای تقویت هوش وبینایی مفید است.

كنجد داراي پروتئين  ، ويتامين B2 ویتامین, Dویتامین  Eویتامین  ,Fویتامین  ،A و لسيتين Lecithin) ) مي باشد . مقدار روغن آن در حدود 50% است روغن كنجد مركب از حدود 70% اسيدهاي جرب اشباع نشده مانند لينولئيك اسيد ،‌اولئيك اسيد و مقداري اسيدهاي چرب اشباع شده مانند اسيد پالمتيك و آراشيديك اسيد مي باشد .

   كنجد بسيار مغذي است و به عنوان جانشين  گوشت بكار مي رود .

چاق کننده است ، گرفتگي صدا را از بين مي برد ،نرم كننده معده و روده است ، فشار خون را كاهش    مي دهد ، ضد رماتيسم است ،براي رفع ناراحتي كيسه صفرا مفيد است .

کوبیده کنجد با عسل علاج نفخ شکم و باد روده هاست.

روغن كنجد يكي از روغن هاي اشباع نشده و مفيد براي بدن است ، این  روغن نه فقط كلسترول خون را بالا نمي برد بلكه آنرا كاهش مي دهد .

 براي تهيه روغن كنجد معمولا دانه ها را مي شويند تا رنگ روي آن از بين برود سپس دانه ها را آسياب كرده و در آب مي ريزند تا پوست آن كه سبك است  روي آب بيايد كه آنرا مي گيرند . بعد دانه ها را خشك كرده و در آب جوش مي ريزند و خمير مي كنند . اين خمير را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جداشود . اين روغن را روغن سرد فشار اول مي نامند و از تفاله باقيمانده تحت اثر فشار و گرما روغني بدست مي آيد كه بنام روغن گرم يا فشار دوم معروف است كه البته ارزش غذايي روغن سرد را ندارد .

 اگر مي خواهيد از روغن كنجد استفاده كنيد دقت كنيد كه روغن سرد فشار اول باشد كه به نام First cold pressed معروف است . زيرا در اثر حرارت دادن روغن كنجد خواص خود را از دست مي دهند .

 

خواص زیتون

زیتون

رسیده حدود 30% روغن دارد . این روغن مخلوطی از اسید اولئیک ، اسیدلینولئیک واسید پالمیتیک است. همچنین زیتون دارای فسفر و کلسیم فراوان، سدیم،آهن و ویتامین  Aو ویتامین D است .

  خوردن زیتون و روغن زیتون برای تقویت حافظه و ازدیاد هوش مفید است . برای استخراج روغن زیتون ، میوه ها را له می کنند و در داخل کیسه ای می ریزند ، سپس کیسه را تحت فشار قرار می دهند تا روغن آن خارج شود.این روغن که بدون دخالت حرارت گرفته می شود به نام روغن سرد فشار اول معروف است و مرغوب ترین نوع روغن زیتون است وباید فقط از این روغن زیتون استفاده نمود.

 بهترین زیتون برای خوردن ، میوه سبز رسیده آن است که در آب نمک پرورده شده باشد.

روغن زیتون بهترین روغن برای پخت و پز است  ولی برای سرخ کردن مناسب نیست.

 

خواص زرشک 

 

قسمت مورد استفاده اين گياه ريشه ، پوست ریشه ، ساقه ، برگ گل و ميوه آن است .

 خواص میوه زرشک :

تقويت كننده قلب و كبد است ،بواسير خوني را درمان وبرای برطرف كردن خونریزی و بيماريهاي كبدي مفید است .

دم كرده زرشك را براي برطرف كردن ناراحتي هاي دهان غرغره كنيد .

 در ادامه خواص ریشه ، پوست ساقه،برگ زرشک  و طرز تهیه جوشانده را ملاحظه بفرمایید...

 



خواص زنجبیل

 

زنجبیل

به عنوان تقويت كننده معده و بدن ، بادشكن و ضد نفخ بكار می رود . همچنين پزشكان چيني جديدا كشف كرده اند كه شربت زنجبيل بهترين داروبراي معالجه زخم معده مي باشد.

زنجبيل تازه ، شربت زنجبيل وچاي زنجبيل در بدن گرما توليد كرده و بدين وسيله مواد سمي و زائد بدن را بصورت عرق از بدن خارج مي سازد . 

زنجبيل بهترين داروي سرماخوردگي و گلو درد ميباشد . هنگامي كه حس كرديد دچار سرماخوردگي شده ايد چند بار چاي زنجبيل بنوشيد و اگر گلو درد داريد علاوه بر آنكه چاي آنرا ميل مي نمائيد با آن نيز قرقره كنيد .

 زنجبيل را حتي براي كمپرس نيز مي توان استفاده كرد كه سموم بدن را خارج مي سازد . براي اين منظورابتدا چاي زنجبيل استفاده كنيد  دستمالي را با آن آغشته و آب اضافي آنرا فشار داده در محل زخم يا درد بگذاريد .

 شربت زنجبيل براي زخم معده بسيار مفيد است .مبتلايان به زخم معده بايد هر روز قبل از غذا يك قاشق چايخوري از اين شربت را همراه با كمي آب بنوشيد زخم معده آنهاپس از مدتي التيام خواهد يافت .

 

 

خواص زعفران 

 

زعفران خيلی مرغوب قسمت كلاله گل يعني قسمت انتهايی خامه است و زعفران درجه دو و نامرغوب را  ميله خامه ، تشكيل می دهد .

 قسمت كلاله  هر گل را بر می دارند  و بين كاغذ قرار می دهند تا خشك شود و سپس بسته بندی مي كنند . طبق استاندارد زعفران كه در فرانسه صورت گرفته است  بايد پنجاه عدد از الياف زعفران بيشتر از 0/277   گرم وزن داشته باشد و در صد رطوبت آن سیزده  درصد باشد . همچنين هر ميلی گرم آن بايد بتواند  هفتصد سانتيمتر مكعب آب را بطور محسوس رنگی  كند .

 پياز زعفران سمی است  و مصرف بیش از حد آن برای حيوانات كشنده است .

تماس با ما

آیا سؤالی دارید ؟

آیا احتیاج به مشاوره و راهنمایی در زمینه های

پزشکی ، دندانپزشکی ، پوست و زیبائی دارید؟

 

ایمیل های ارتباطی با فروشگاه سه سین seseen :

 

 

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جهت تهیه محصولات با شماره های زیر

تماس حاصل فرمائید.

ثابت      06 - 05 41 66 88

همراه    7007070 0935

واتسآپ  7007070 0935

تلگرام    7007070 0935

 

 

حاضرین در سایت

ما 2 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
شبکه های اجتماعی
 
TwitterTwitterFacebookRSSlinkedin

 اهداف وب سایت سه سین seseen

وب سایت  سه سین seseen با هدف ارائه خدمات مناسب در زمینه های  پزشکی  دندانپزشکی  پوست و زیبائی در آذر ماه سال 1393 توسط  دکتر نادر بهروان  تاسیس شد.
 
___________________________________________

 

Scroll to Top