skin-care

 

Investing-in-Skincare2

 

Cosmetic Banner2

 

Banner-LHR-4-1

 

 permanent makeup banner21

 

fat

 

ortodensi 

 

orthodensi

 

skin

leiser

micronidling

microderm

botox

 

 


افتادگی پلک عارضه شایع کهنسالی _ دکتر محمد رضا فرتوک زاده

 

 

افتادگی پلک عارضه شایع کهنسالی

 

 

در عصر حاضر سالمندی به علتی برای بروز برخی مشکلات چشمی در جهان تبدیل شده است . هر میزان که سن افراد افزایش می یابد برخی از مشکلات جسمی و روحی بروز و یا رشد پیدا می کند . جامعه ایرانی اکنون به دلیل بالا بودن سطح بهداشت درشرایطی قرار دارد که سالمندی جزء قابل توجهی از زندگی مردم در سالهای پیش رو به خود اختصاص داده است .

 

سالمندی عوارضی را برای ارگان های مختلف بدن از جمله چشم به همراه دارد که یکی از آن را می توان افتادگی پلک ها عنوان کرد . افتادگی پلک ها به ویژه پلک بالا به عنوان عارضه ای که افراد را دچار مزاحمت می کند اکنون عارضه ای قابل توجه و نیازمند درمان است . در سنین جوانی و میانسالی ، پلک ها به طور طبیعی عملکرد خود را داشته و از شرایط کششی مناسبی برخوردارند ، اما با افزایش سن بر میزان اضافه طبیعی پلک افزوده شده و شل تر و نرم تر می شود ، در نتیجه افتادگی پیدا عارض خواهد شد .

 

با افزایش سن این حالت در نقاطی مثل زیر بازوها ، غب غب و چانه ی یا گونه ها نیز رخ می دهد اما در ناحیه چشم ، این میزان افتادگی افراد را دچار مشکلات مختلفی می کنند تا وی مجبور شود پیشانی خود را بالا نگه دارد ، ابروها را خم کند و پیوسته احساس کند چه بار سنگینی روی پلک بالا قرار دارد . گاهی این افتادگی پلک موجب چشم درد ، سر درد و خستگی و خواب آلودگی می شود وعملکرد طبیعی روزانه افراد را مختل می کند ، در چنین شرایطی جراحی پلک توصیه می شود .

 

ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که این جراحی فقط نقش زیبایی دارد و تصور کنند که اقدامی نادرست انجام می دهند اما در اصل این اقدام برای آسایش و راحتی است . اگرچه زیبایی اقدامی خوب و اثرگذار در زندگی محسوب می شود اما هدف از جراحی پلک و رفع افتادگی آن بهبود شرایط زندگی و حذف مزاحمت بخش اضافی پلک ها است . پلکی که تا روی مژه های فرد افتاده و مانند سایبان جلوی دید را گرفته است باید جراحی شود چون شرایط زندگی به گونه ای است که حتی خستگی و خواب آلودگی ایجاد می کند . گاهی در اواسط دیدن یک فیلم احساس خواب بروز می کنند .

 

 

در حدود سنین 55 تا 60 سال به این گونه افراد توصیه می کنیم که سنگینی پلک های خود را به وسیله یک عمل جراحی ساده و سرپایی رفع کنند .احساس راحتی ، آسایش و آرامش در کنار جلوگیری از افزایش چین و چروک و خطوط پیشانی مهمترین پیامدهای مفید این درمان است . تقریبا می توان گفت ، اغلب سالمندان در ایران و جهان از دهه پنجم و ششم زندگی با درجات مختلف به عارضه افتادگی پلکها مبتلا می شوند که با روند افزایش این حالت ، وضعیت فرد بیمار گونه خواهد شد و روند زندگی وی را دستخوش خستگی و رخوت

می کند .

 

 

در خصوص پف چشم که بیشتر در پلک پایین رخ می دهد نیز باید گفت ، در پایین هر پلک چشم سه کیسه چربی وجود دارد که بر اثر مرور زمان می تواند شل شده و به شکل یک کیسه دیده شود . زمانی که این کیسه های چربی زیبایی فرد را مختل کند می توان با جراحی از داخل پلک پائین کیسه های اضافی چربی را تخلیه کرد و شرایط مناسبی به بیمار بخشید . گاهی این افتادگی پلک پایین به گونه ای است که پلک پایین را از محل طبیعی خود دور کرده و موجب افتادگی شدید ،خستگی ،قرمزی و اشک ریزش چشم شودکه باید حتما جراحی انجام گیرد . افرادی که با افتادگی یا پف زیر چشم و پلک بالا مراجعه می کنند باید قبل از هر اقدام جراحی ، مورد بررسی اولیه آزمایشگاهی و پاراکلینیکی قرار گیرند . بررسی پرکاری و عملکرد تیروئید ، عملکرد کلیه ها و عملکرد قلب از مهمترین اقدامات اولیه است .

 

متخصص با بررسی آزمایشگاهی و رفع علل ایجاد پف چشم و در صورت نیاز تجویز دارو می تواند به بیمار کمک کند اما اگر این عارضه برطرف نشد و مانعی از نظر وجود بیماری زمینه ای مطرح نبود اکنون می توان اقدام به جراحی کرد . بخشی از شل شدگی پوست ناحیه اطراف چشم مربوط به عوامل وراثتی و ژنتیکی فرد در خانواده است و بخشی مربوط به آفتاب و اشعه زیانبار خورشید و عوامل محیطی است . تغذیه ، چاقی و لاغری نقشی در بروز این عارضه ندارد . لزوما چاقی موجب بروز افتادگی پلک نمی شود و بسیاری از اوقات شاهدیم که افراد لاغر به درجاتی از افتادگی پلک مبتلا شده اند .

 

رشته " اکولوپلاستیک سرجری " زیر شاخه ای ازچشم پزشکی یا دراصطلاح فلوشیپ است که متخصصان چشم پزشکی با گذراندن این دوره قادر به جراحی پلاستیک نواحی مختلف چشم و پلک ها می باشند . هر جراح چشم پزشک یا هر جراح پلاستیکی قادر به انجام این گونه جراحی های رفع افتادگی پلک ها نخواهد بود و باید حتما دوره آموزشی لازم را دیده باشد . البته برخی از جراحان پلاستیک صورت این توانایی را دارند اما در اصل در دنیای امروز رشته مخصوص برای رسیدگی به این گونه مشکلات و عارضه های نواحی پلک و چشم در سطح فوق تخصصی وجود دارد و به طور اختصاصی قادر به درمان خواهد بود که قطعا کار به کاردان سپردن منطقی است . عمل جراحی رفع افتادگی پلک حدود یک ساعت تا یک ساعت و 20 دقیقه طول می کشد و بعد از آن باید کمپرس یخ در مدت 24 ساعت پس از عمل قرار داده شود تا اطراف چشم دچار کبودی نشود . پس از یک هفته بخیه کشیده می شود . شاید مختصری کبودی در ناحیه عمل وجود داشته باشد که رفع خواهد شد . معمولا بیش از یک تا دو روز نیاز به استراحت وجود ندارد و فرد می تواند با چهره ای جوانتر به زندگی عادی خود باز گردد .

 

 

دکتر محمد رضا فرتوک زاده

جراح چشم پزشک و فلوشیپ جراحی پلک

مجله پیام سلامتی

سال هفتم ، شماره 63

تماس با ما

آیا سؤالی دارید ؟

آیا احتیاج به مشاوره و راهنمایی در زمینه های

پزشکی ، دندانپزشکی ، پوست و زیبائی دارید؟

 

ایمیل های ارتباطی با فروشگاه سه سین seseen :

 

 

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جهت تهیه محصولات با شماره های زیر

تماس حاصل فرمائید.

ثابت      06 - 05 41 66 88

همراه    7007070 0935

واتسآپ  7007070 0935

تلگرام    7007070 0935

 

 

حاضرین در سایت

ما 4 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
شبکه های اجتماعی
 
TwitterTwitterFacebookRSSlinkedin

 اهداف وب سایت سه سین seseen

وب سایت  سه سین seseen با هدف ارائه خدمات مناسب در زمینه های  پزشکی  دندانپزشکی  پوست و زیبائی در آذر ماه سال 1393 توسط  دکتر نادر بهروان  تاسیس شد.
 
___________________________________________

 

Scroll to Top