skin-care

 

Investing-in-Skincare2

 

Cosmetic Banner2

 

Banner-LHR-4-1

 

 permanent makeup banner21

 

fat

 

ortodensi 

 

orthodensi

 

skin

leiser

micronidling

microderm

botox

 

 


واقعیت های مصرف نمک _ دکتر فرض الله قلی زاده کلان – متخصص تغذیه

 

 

واقعیت های مصرف نمک

 

 

نمک طعام از املاح سدیم ، کلر و سایر ریز مغذی های طبیعی تشکیل شده است . کلر و سدیم ، نوعی ماده حیاتی بر روی کره زمین می باشد که اغلب بافت ها و مایعات بدن ، حاوی مقادیر متفاوتی از آن می باشند . غلظت یون سدیم به همراه سایر ریز مغذی ها درخون با تنظیم سطح مایعات بدن مرتبط است . انتقال تحریکات عصبی را یون های سدیم تنظیم می کند .

 

همان طور که یک شیرینی طبیعی بایستی سرشار از املاح ، ویتامین ها و آنزیم ها باشد تا کارآیی در بدن داشته باشد ، نمک طعام نیز بایستی سرشار از انواع املاح باشد تا در بدن فایده بخشی داشته باشد . همان مضراتی که شکر تصویه شد ه برای بدن دارد ، همان مضرات را نمک تصفیه شده نیز دارا می باشد . یک شیرینی زمانی فایده دارد که توام با املاح و ویتامین های بدون تصفیه اش همراه باشد و کلر و سدیم زمانی وظیفه اش را در بدن خوب انجام خواهد داد که با املاح همجوارش توام باشد ، در غیر این صورت جز بیماری نتیجه ای برای بدن نخواهد داشت .

 

هر کسی می بایست روزانه به مقدار لازم نمک طبیعی تصفیه نشده مصرف نمایند . نمک های تصفیه نشده ، به خصوص نمک تصویه نشده دریا ، بهترین نوع نمک ها می باشد زیرا دارای یون های منفی یا آنیون ( کلراید ، سلفات ، بی کربنات و بروم ) ، یون های مثبت یا کاتیون ( سدیم ، کلسیم ، منیزیم و پتاسیم ) و یدات که بهترین نوع یدمی می باشد ( در حد استاندارد 2 الی 5 پ .پ. ام ) نمک تصفیه نشده دریا ، با دارا بودن انواع مختلف املاح ، در بدن از طریق ترکیب با عناصر مختلف از جمله ویتامین ها و آنزیم ها با تعدادی از کمبودهایی که باعث عدم تعادل هورمونی ، غده ای و عصبی می گردند ، مبارزه می نماید . منیزیم موجود در نمک داروی ارزشمندی می باشد .

 

ید در حالت طبیعی ( نه به صورت مصنوعی اضافه شده به آن که مهلک می باشد ) بر روی غده

تیروئید به خوبی عمل می نماید . بروم موجود در نمک ، سیستم عصبی را تسکین می بخشد .

نمک که واسطی بین زمین و دریا می باشد ، همچنین دارای عناصری مانند : طلا ، مس ، نیکل، کبالت و ذرات بسیار ریز خاک رس می باشد . این عناصر تسهیل کننده فعل و انفعالات شیمیایی می باشند .

مهمترین ماده موجود در نمک های تصفیه نشده ، بخصوص نمک تصویه نشده دریا ، منیزیم می باشد که اثر نمک را در بدن اساسی می کند و نیاز بدن به منیزیم بیشتر از این طریق تامین می شود . متاسفانه در نمک های تصویه شده ، منیزیم و سایر مواد مفید آن گرفته می شوند و به صورت مصنوعی ید با دوزاژ بالا اضافه می کنند که با این کار در واقع آن را تبدیل به یک نوع سم خطرناک می کنند .

 

زمانی که نمک تصویه می شود تبدیل به هیدروکلرسدیم شده و مصرف آن بسیار خطرناک خواهد شد . واقعا بسیار جای تاسف می باشد که مواد طبیعی و مفید نمک گرفته شوند و سپس یک مواد شیمیایی به آن اضافه شوند ؟ اضافه کردن سموم مختلف به نمک از سال 1911 شروع گردید . در آن سال برای اولین بار کربنات منیزیم را به منظور راحت پاشیده شدن به نمک طبیعی اضافه کردند و در سال 1924 ید را به صورت یدین سدیم ، یدین پتاسیم و یا یدات پتاسیم را اضافه کرده و سپس تصفیه کردن و سایر شیمیایی کردن نمک طعام آغاز گردید و دقیقا از همان زمان افزایش فشار خون ، بیماریهای قلب و عروق ، افسردگی ها ، اضطراب و انواع فوبیاها ، پوکی استخوان و بسیاری کسالت های دیگر به خاطر کمبود منیزیم و سایر مواد مفید دیگر نمک که تصویه می شوند ، شیوع بیشتری یافتند .

 

نمک های تصفیه شده در بازار ، حاوی 75 درصد کلر و سدیم و 25 درصد مواد شیمیایی که شامل مواد سفید کننده ، مواد ضد تکه تکه شدن مانند بیکربنات سدیم ، فسفات تک سدیمی ، گلوتامات تک سدیمی ، نیترات سدیم و همچنین ید است . در حالی که نمک سالم و تصفیه نشده حاوی 70 تا 84 درصد موادی می باشد که در آب دریا موجود می باشند و علاوه بر کلر سدیم ، دارای عناصر سلفات کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم و آهن است و عناصر دیگری چون استرانسیم ، منگنز ، ید ، روی ، فلونور ، نقره ، برم ، سلیس و غیره که

برای سلامتی بسیار پر ارزش هستند در تجزیه نمک وجود دارند .

 

امروزه تمام مضراتی که برای نمک گفته می شود ، فقط برای نمک های تصفیه شده و دستکاری شده مصداق پیدا می کند . نمک های تصفیه شده موجود در بازار ، نمک طعام نبوده ، بلکه یک نوع ماده تلخ می باشد و مصرف زیاد آن موجب بیماری های مختلف از جمله فشار خون ، گرفتگی عروق ، دیابت ، افسردگی ، اضطراب ، انواع پا دردها و کمر دردها و بسیاری بیماری های دیگر می گردد و هیچ یک از نیازهای بدن ما را تامین نمی کند .

 

نمک طعام ، سرشار از مواد معدنی مختلفی می باشد که آن مواد مختلف در کنار یکدیگر علاوه بر اینکه نیاز های بدن را تامین می کنند ، بلکه آن مواد در کنار یکدیگر جسم و روان ما را از بسیاری بیماری های مختلف محفوظ می دارند . با خوردن نمک طبیعی ، به خصوص نمک طبیعی دریا ، محیط دهان ، معده ، روده ، خون و در نتیجه کل بدن قلیایی می گردد . زمانی که محیط داخلی بدن اسیدی می شود ، جذب انواع املاح و ویتامین ها دچار مشکل می شوند ، به خصوص در محیط اسیدی ، یون های کلسیم از هم جدا می شوند و در دراز مدت پوکی استخوان ایجاد می گردد .

 

به طور کلی ، نمک در بدن عهده دار چند کار مهم است :

 

1 – به گلبول های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را از ریه گرفته ، به سلول برسانند ، اگر نمک نباشد ، گلبول های قرمز در ریه اکسیژن جذب نمی کنند .

 

2 – گلبول های سفید را برای مبارزه با میکروب ها تقویت می نماید و همچنین آنها را برای از بین بردن جسم خارجی که وارد بدن شده است ، کمک می نماید .

 

3 – از زیاد شدن نمک پتاسیم که مسموم کننده است ، جلوگیری می نماید .

 

4 – محیط دهان ، معده و روده را قلیایی کرده و از خراب شدن دندان ها ، بوی بد دهان ، ترشی معده و یبوست جلوگیری می کند .

 

5 – مواد معدنی موجود در نمک طبیعی تصفیه نشده ، نیاز بدن به بسیاری از مواد معدنی ، بخصوص ماده معدنی منیزیم را تامین می کند . ماده معدنی منیزیم ، یکی از آنتی اکسیدان ها می باشد که کمبود آن موجب فشار خون بالا ، افسردگی ، اضطراب ، سوء جذب کلسیم و بسیاری از پا دردها و کمر دردها می شود . منیزیم در مقابل حرارت بسیار آسیب پذیر می باشد ، به همین جهت توصیه می شود نمک تصفیه نشده را در آخر مراحل پخت و پز به غذا اضافه کنید . در هنگام استرس و اضطراب ، منیزیم بیشتری از طریق کلیه ها دفع شده و در مغز بیشتر سوخت و ساز می شود . به همین جهت ، در چنین مواقعی بایستی مواد منیزیم دار از جمله نمک تصفیه نشده دریا زیاد استفاده شود .

 

توصیه می شود همه افراد به اندازه نیاز نمک طبیعی تصفیه نشده بخورند ( ترجیحا نمک تصفیه نشده دریا ) بخصوص قبل و بعد از هر وعده غذایی . کسانی که فشار خون بالا دارند ، می توانند به اندازه معمول نمک تصفیه نشده دریا میل کنند . این کار نه تنها فشارخون آنها را بالا نمی برد ، بلکه مصرف مداوم و به اندازه آن به خاطر وجود منیزیم ، می تواند فشار خون را پایین نیز بیاورد . کسانی که طبع بلغمی دارند ، بایستی بیش از دیگران نمک تصفیه نشده میل کنند . کسانی که طبع صفراوی و سودایی دارند ، بایستی کمتر از دیگران نمک مصرف کنند .

 

 

 

دکتر فرض الله قلی زاده کلان – متخصص تغذیه

مجله پیام سلامتی

سال هفتم – شماره 63

تماس با ما

آیا سؤالی دارید ؟

آیا احتیاج به مشاوره و راهنمایی در زمینه های

پزشکی ، دندانپزشکی ، پوست و زیبائی دارید؟

 

ایمیل های ارتباطی با فروشگاه سه سین seseen :

 

 

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جهت تهیه محصولات با شماره های زیر

تماس حاصل فرمائید.

ثابت      06 - 05 41 66 88

همراه    7007070 0935

واتسآپ  7007070 0935

تلگرام    7007070 0935

 

 

حاضرین در سایت

ما 4 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
شبکه های اجتماعی
 
TwitterTwitterFacebookRSSlinkedin

 اهداف وب سایت سه سین seseen

وب سایت  سه سین seseen با هدف ارائه خدمات مناسب در زمینه های  پزشکی  دندانپزشکی  پوست و زیبائی در آذر ماه سال 1393 توسط  دکتر نادر بهروان  تاسیس شد.
 
___________________________________________

 

Scroll to Top